Import af lægemidler.

Import af lægemidler.

Enhver import af lægemidler til DK. Relateret dyr er forbudt.

 Det gælder både hvis det er privat personer der importere lægemidlerne, og hvis det er dyrlægen der importere lægemidlerne.

Dyrlægen kan dog søge en tilladelse til import af veterinære lægemidler.

Mulighed for at søge tilladelse til import af veterinære lægemidler gælder kun for dyrlæger.

Tilladelse til import af veterinære lægemidler søges hos lægemiddelstyrelsen.

Hvorfor er import af lægemidler forbudt?

Fordi det er af væsentlig interesse at der ikke bliver indført veterinære lægemidler fra udlandet af hensyn til både mennesker og dyrs sundhed. Det er vigtigt at veterinære lægemidler bliver anvendt korrekt, ulovligt indførte lægemidler, indeholder uønskede stoffer her under smitte stoffer, der kan gøre dyrene syge, FX kan indførelse af vaccine med indhold af smitsomme ’agens’ (virus) forårsage sygdomme hos modtagelige dyr.

Samarbejde og kontrol.

Fødevare styrelsen og lægemiddel styrelsen samarbejder med henblik på en fælles indsats mod ulovlig import af veterinære lægemidler.

Det veterinære rejsehold er et vigtigt element i medicin kontrol. Rejseholdet samarbejder med såvel fødevare regionerne som med anklage myndigheden.

Vedr. ansøgning om import tilladelser/markeds førings tilladelser, gælder ”Slottider” til ansøgninger gennem den decentrale procedure, (DCP), hvor Danmark er reference land.

I tidsrummet 1/1-2013 til 31/1-2013 kan firmaer/virksomheder indsende et ønske om en ”Slottid”, der så bliver fastlagt til en periode i april-maj eller juni-2013.

Det veterinære rejsehold blev i sin nuværende form oprettet den 1/5-2009, via en sammenlægning af det tidligere medicin rejsehold fra 2003 og det tidligere dyrevelfærds rejsehold fra 2006.

På lægemiddel styrelsens hjemmeside kan bl.a. læses: Veterinære lægemidler dækker al medicin til dyr både medicin i håndkøb og på recept. Sundhedsstyrelsen og lægemiddelstyrelsen godkender veterinære lægemidler og stiller krav på en række områder.

1)     Fremstillingsprocessen skal leve op til en række standarter.

2)     Kvaliteten af lægemidlet skal være i orden.

3)     Lægemidlet skal være sikkert at anvende.

4)     Virkningen skal være tilfredsstillende.

5)     Miljø belastningen skal være mindst mulig.

6)     Veterinære lægemidler må kun fremstilles på virksomheder, hvor der løbende føres tilsyn af lægemiddel myndighederne.

Regler for produktion, import, salg, udlevering og brug af medicin til dyr, høre under lægemiddelloven. Medicin til dyr bliver reguleret efter lægemiddelloven. Det gælder også hobby dyr.

Produkter til dyr bliver kategoriseret som medicin, hvis de er omfattet af §2 DVS.

1)     Hvis produkterne enten skal bruges til at forebygge eller behandle sygdomme.

2)      Eller hvis de har en lægemiddel relateret virkning.

Man kan kontakte sundhedsstyrelsen hvis man er i tvivl, om et produkt er at betragte som medicin.

Salg eller udlevering af medicin kræver en markedsførings tilladelse ”lægemiddelloven §7” Før at en virksomhed må udlevere/sælge medicinen i DK.

Markedsføringstilladelserne er dyrenes, miljøet, samt forbrugernes sikkerhed for at produktets kvalitet, sikkerhed og effekt er vuderet

Produkt resume,er  for veterinære lægemidler med centralt udstedt markedsføringstilladelse kan ses på ”EMA” .

En virksomhed skal foruden markedsførings tilladelse, have en godkendelse efter §39, fra sundhedsstyrelsen for at måtte producere, importere og/eller sælge medicin i DK.

I Danmark har vi pligt til at holde og behandle dyr forsvarligt. DVS dyr skal behandles hvis de er syge JF. dyreværnsloven.

Det er kun en dyrlæge der kan afklare hvad evt. sygdom skyldtes, samt udskrive recept på bedst egnet medicin.

Dyrlæger må undtagelsesvis (under direkte personligt ansvar) Bruge/udlevere eller ordinere en medicin der ikke er markedsført i DK., men kun hvis der ikke findes en anden lignende godkendt medicin i DK.

Privates køb af medicin til deres dyr er således ulovligt, også når købet foregår via nettet.

Lægemidler eller ikke lægemidler?.

 

Alm. lægemidler indeholder stoffer, der forebygger eller behandler sygdomme,

I flg. Lægemiddelloven §2 er et produkt et lægemiddel, hvis det indeholder et virksomt stof, eller hvis det FX via reklame anbefales til brug mod sygdom, forebyggelse, eller alternativt bruges i forbindelse med en stillet diagnose.

De alm. lægemidler kan opdeles i to hovedgrupper.

1)      Recept pligtige lægemidler, der kun kan købes på apoteket.

2)      Håndkøbs lægemidler, der også kan købes i alm. butikker mm., der er godkendt af sundhedsstyrelsen.

Lægemidler skal godkendes af sundhedsstyrelsen eller Europa kommesionen før de må sælges i DK.

Natur lægemidler.

 

Er en særlig gruppe af lægemidler, der typisk indeholder tørrede planter og plante ekstrater/udtræk.

Naturlægemidler er i lovgivningen defineret som lægemidler, hvis aktive indholds stof udelukkende indeholder naturligt forekommende stoffer i koncentrationer, der ikke er væsentlig større end dem, hvor i de forekommer i naturen.

Naturlægemidler er frihandels lægemidler, der kun kan godkendes til behandling af lettere forebyggelse/sygdomme.

Naturlægemidler skal godkendes af sundhedsstyrelsen, der stiller krav til både fremstilling, kvalitet, sikkerhed og virkning.

Der stilles således samme krav til en virksomhed der fremstiller naturlægemidler, som til en virksomhed der fremstiller konventionelle lægemidler.

Lægemidler skal altså være godkendt af sundhedsstyrelsen eller Europa kommunisionen, før de må sælges i DK. Det gælder både de konventionelle og natur lægemidlerne, samt stærke vitamin og mineral præparater.

Ved markedsføring/ og godkendelse af ovenstående lægemidler kan der søges, På 4 måder.

1)      Den centrale procedure, hvor nye og højteknologiske lægemidler godkendes i hele Europa på en gang. Proceduren varetages af ”Det europæiske lægemiddel agentur ”EMA” De enkelte EU-lande er på skift ansvarlig for den faglige vurdering af ansøgerne. Den centrale procedure er obligatorisk for bioteknologisk fremstillet lægemidler, nye lægemidler, til behandling af visse sygdomme, samt lægemidler til behandling af sjældne sygdomme.

2)      Den decentrale procedure ”DCP” Her søges der om godkendelse i flere EU eller EØS-lande samtidig

Hvor der ikke allerede er udstedt en national godkendelse. Ansøger land er ansvarlig for proceduren og den faglige vurdering af ansøgningen.

3)      Den gensidige anerkendelses procedure, her gives markedsføringstilladelse til lægemidler, der allerede er godkendt efter en national procedure i et EU eller EØS-land. Ansøger landet danner grundlag for godkendelse i et andet EU eller EØS-land. Ansøger land er ansvarlig for proceduren og den faglige vurdering.

4)     Den nationale procedure, Hvor et lægemiddel udelukkende godkendes i et EU eller EØS-land.

Godkendelsen kan her på et senere tidspunkt, danne grundlag for en ansøgning via ”punkt 3” Den gensidige

anerkendelsesprocedure

 

        Kontrol Med veterinære lægemidler.

JF. Ministeriet for fødevare, landbrug, og fiskeri er der, iflg. en rapport fra 2007-08 (den seneste jeg kunne finde på nettet) via politisk lovgivnings forlig siden 2006, Strammet betydeligt op, på tilsyn mv. i relation til praktiserende dyrlæger og produktions dyr producenter.

I rapporten stå bl.a.

Fødevarestyrelsens tilsyn med de praktiserende dyrlæger er blevet forøget væsentligt, såvel kvantitativt, som kvalitativt. Antallet af dyrlæger der årligt kontrolleres er fra 2008 øget fra 40 til 200, og ud over kontrol delen er der også tilknyttet en supervision af dyrlægernes ordinationsmønster, supervisions delen omfatter 400 dyrlæger.

Den politiske handlingsplan fra 2006, indeholder flere større punkter, et af disse punkter er liberalisering af salg af medicin til producenter med produktions dyr, samt en styrkelse af indsatsen for fødevare sikkerhed, og dyre velfærd.

Som konsekvens af ovenstående er der bl.a. kommet følgende initiativer.

1)      En ophævelse af et fast pris system for så vidt angår lægemidler til produktions dyr, herved fremmes en mere direkte pris konkurrence.

2)      Der åbnes for at andre virksomheder end apoteker kan forhandle veterinære lægemidler.

3)      Der gennemføres og finansieres en række foranstaltninger med sigte på, at styrke fødevare sikkerheden og dyre velfærd.

Initiativerne sigter især på, at sikre, at dyrlægerne i deres ordinations valg fortsat vil være uafhængige af landbrugets økonomiske interesser.  I selve aftalen er de nærmere rammer for hvorledes den styrkede indsats skal udmøntes fastsat.

1)      Medicin kontrollen omprioriteres med henblik på at styrke kontrollen med dyrlægernes ordinationer.

2)      Der udarbejdes behandlings vejledning, der rummer rekommandationslister for medicineringer, ”Indgår som et støtteværktøj for dyrlæger”

3)      Den nødvendige økonomiske uafhængighed lovfæstes med en bestemmelse i dyrlægeloven, om at dyrlæger ikke må være økonomisk relateret til firmaer, der importere eller distribuerer veterinære lægemidler. Det fastsættes at dyrlæger skal være økonomisk uafhængige af medicinal og grossist virksomheder, samt at praktiserende dyrlæger ikke igennem ejerskab, ansættelses forhold eller på anden vis må have økonomiske interesser i firmaer, der importere, distribuerer veterinære lægemidler. Loven suppleres med sanktions bestemmelser, og vil bl.a. rette sig imod økonomiske konstruktioner, som kendes i dag (2007/08), Hvor dyrlæge tjeneste og lægemiddel grossists virksomheder indgår under samme ejerskab.

4)      Her ud over tilføres ressourcer med henblik på en øget indsats til overvågning og kontrol af dyrlæge ordinationer og landbrugets lægemiddel forbrug. Initiativerne finansieres på baggrund af omsætningen af veterinære lægemidler og dækkes hermed af aftagerne af lægemidlerne, DVS. landbrugserhvervet.

5)      Der gennemføres en øget kontrol med 400 praktiserende dyrlæger, i form af supervisions besøg. (vejledende besøg) hvert andet år.

6)      Der etableres en øget overvågning af dyrlæger med ordinationer af meget store mængder medicin. Tilsynet foretages som supervisions besøg hos den enkelte dyrlæge, efterfulgt af 6-12 mdr,s opfølgning af dyrlægens ordination.

7)      Her ud over indføres et skærpet tilsyn med dyrlæger, der ikke ændre ordinations vaner. Partierne (de politiske) arbejder pt. (2007/08) på, at tilvejebringe den nødvendige påbuds hjemmel, således at  tilsynet kan suppleres med et påbud om diagnostik gennem laboratorium undersøgelser, landmænd med stærkt afvigende medicin forbrug vil blive underkastet kontrol besøg sideløbende med kontrol besøg af deres dyrlæge.

8)      Landmænd der skifter dyrlæge mere end en gang årligt, sættes under skærpet tilsyn af fødevare styrelsen, med henblik på afdækning af uhensigtsmæssige medicin ordinationer hos landmandens nye dyrlæge, landmanden vil være under dette skærpet tilsyn i 24 mdr.

9)      Der etableres en ny ”TASK FORCE”, der skal forene og koordinere fødevarestyrelsens og lægemiddelstyrelsens indsats, både i forhold til inspektioner, og i forhold til sammenblanding af interesser, i form af medejerskab, aktie poster mv. mellem dyrlæger, landmænd, og forhandlere, med henblik på, at styrke myndighedernes kontrol muligheder og at inddrage skattemyndighederne i dette arbejde.

Dyrlæger er nøgle personer i forbindelse med landbrugets medicin anvendelse Dyrlægen har en afgørende betydning for at producenter af produktions dyr ikke anvender lægemidler i et omfang eller på en måde, der kan medføre dyre velfærdsmæssige eller fødevaremæssige risici.

Det veterinære rejsehold skal sikre, at dyrlæger ordinere de lægemidler, der har den ”bedste” kliniske effekt, og som udgør, den mindste risiko for fødevare sikkerheden, samt at lovgivningen overholdes.

Ved supervisions besøg (vejledende besøg) hos dyrlægen fokuseres på en hensigtsmæssig og forsvarlig behandlings strategi. Ved kontrol besøg koncentrerer man sig om dyrlægens dokumentations materiale.

I forbindelse med supervision og kontrol besøg af dyrlæger varsles besøgene i forvejen. Hvilket er modsat kontrol besøg hos producenter af produktions dyr her sker kontrolbesøgene uanmeldt.

Det veterinære rejsehold begrunder en varsling af besøg hos dyrlæger med, At dyrlægen skal have tid til at finde alt relevant dokumentation frem, i en tilgængelig form. Hvilket indbefatter logbøger-anvisninger- besætnings mapper indeholdende besøgs rapporter, status rapporter, recept ordinationer, medicin opgørelser, anvisnings sedler, laboratorium undersøgelser, samt fakturer grundlag.

I forbindelse med kontrol besøg af en dyrlæge, udtages 2 tilfældigt udvalgte produktions dyr besætninger, som dyrlægen har sundheds rådgivningsaftale med.

Vedrørende aktuel lovgivnings info. Rapport, Kan på hjemmesiden også ses.

Et grafisk billed af antal sanktioner mod dyrlæger i perioden 2005-2008

Sanktionerne fordeler sig således: 48%-35%-28%-21%.

Desuden kan ses et grafisk billed af resultatet af medicin kontrol af 200 dyrlæger i 2008 inddelt i 1. 2. 3. og 4.kvartal fordelt med 50 kontrol besøg pr. kvartal, resultatet så således ud.

1)      kvartal blev der for dvs. forhold givet 42 bøder, 82 indskærpelser, men i 76 tilfælde fandt man forholdene i orden.

2)      kvartal blev der for dvs. forhold givet 40 bøder, 100 indskærpelser, men i 60 tilfælde fandt man forholdene i orden.

3)      kvartal blev der for dvs. forhold givet 24 bøder, 80 indskærpelser, men i 96 tilfælde fandt man forholdene i orden.

4)      kvartal blev der for dvs. forhold givet 58 bøder, 82 indskærpelser, men  i 60 tilfælde fandt man forholdene i orden.

I flg. Diagram 3 .

Kan man i rapporten aflæse sanktionsniveauet, i relation til medicin kontrol foretaget fra 2003 til 2008 i produktions dyr besætninger.

Sanktionerne totalt set, omregnet til procenter fordeler sig således:

2003-49%, 2004-30%, 2005-14%, 2006-15%, 2007-20%, og 2008-13%.

 

 

          Ministeren fastsætter reglerne.

 

For lægemidler til forebyggende, og helbredende behandling.

Ministeren fastsætter regler om anvendelse af lægemidler og andre biologisk virksomme stoffer til dyr, her under en begrænsning eller forbud mod anvendelse af bestemte arter af sådanne stoffer.

Iflg. Bødekatalog 2012 fra fødevare styrelsens, veterinære rejsehold skelnes imellem,

1)      Dyr ejernes overtrædelser af reglerne om anvendelse og opbevaring af lægemidler til dyr. Og

2)      Dyrlægers overtrædelser af reglerne om anvendelse, udlevering og recept ordinering af lægemidler til dyr.

Det veterinære rejsehold har ved kontrol for lovovertrædelser begået efter 1/3-2006 adgang til at udstede administrative bødeforlæg, forudsat overtrædelsen enten er medtaget i aktuel bøde kartotek, eller der er opnået en dom for forholdet, og således skabt en retspraksis. For rets praksis henvises til sanktionsoversigten. Andre overtrædelser skal politi anmeldes

Baggrunden for strafskærpelsen i 2006, var at opnå ensartede forhøjet bøde niveau, samt at dyre ejere anvender og opbevare lægemidler til dyr i overensstemmelse med lovgivningen, og at dyrlæger anvender, udlevere og recept ordinere lægemidler til dyr i overensstemmelse med lovgivningen.

For yderligere at styrke den præventive effekt af bødestraffene fordobles bøde størrelserne i flg. Loven ved.

1)      Dyre ejernes større dyrehold.

2)      Dyrlægers, ”meget” store antal sundheds rådgivnings aftaler.

På aktuel hjemmeside findes en lang række af tabel eksempler, indeholdende dvs. lovgivnings §, eksempler på overtrædelse af lovgivningen dyre ejere og dyrlæger kunne tænkes at have begået, samt sandsynlig straf udmåling, her under evt. bøde størrelse.

Overtrædelserne er så iflg. Tabellerne. Sket i relation til ”stort” antal produktions dyrs enheder og ”meget stort” antal produktions dyrs enheder. Dyrene mv. der bliver nævnt i tabellerne i relation til ”store” produktions dyrs enheder er følgende: So besætninger, små grise, malke kvæg, kød kvæg, slagte kalve, slagte kyllinger, høns til konsum æglægnings produktion, kalkuner, mink.

Dyrene der bliver nævnt i tabellerne relateret ”meget store” produktions dyrs enheder med tilknyttet fast dyrlæge sundheds rådgivning tilknyttet er følgende: kvæg besætninger, svine besætninger, mink besætninger og akvakultur.

Det veterinære rejsehold skal løbende indsende følgende materiale.

1)      I relation til ejere af produktions dyr, Vedtagende administrative bøder, samt domme der vedrører overtrædelser af ministeriets lovgivning, vedrørende veterinær medicin.

2)      I relation til dyrlæger, der kan ”dømmes således”

a)      Fraskrivelse, fratagelse, frakendelse af dyrlægens autorisation eller dele der af.

b)      Indskærpelser, påbud, forbud, vedtagne bøde forlæg og domme for overtrædelser af bestemmelser i lov om dyrlæger eller regler fastsat i lov om dyrlæger eller regler fastsat i medfør her af.

c)       JF. lægemiddelloven samt dyreværns bestemmelser.

I forbindelse med politi anmeldelser skal det veterinære rejsehold angive straf skærpelses lov, og vedlægge materiale ved begrundelse for bøde størrelsen.

Jo flere produktions dyr en ejer har, eller en dyrlæge har sundhedsrådgivnings relationer til, jo større bøde udløser en indskærpet forseelse. Dertil kommer at bøder yderligere forhøjes hvis der er tale om gentagende systematiske overtrædelser, samt betydelige økonomiske gevinster.

I sidste instans beror straf udmåling på domstolenes konkrete vurdering af samtlige sagens omstændigheder.

  Praktiske konsekvenser af det veterinære rejseholds kontrol aktivitet.

For dyrlæger

JF. aktuel rapport kan der sidst i rapporten læses.

1.2.7.1.  Aktion vedr. hestedyrlæges undersøgelse/analyse af gødningsprøver fra heste, samt udskrivning af recepter på ormekur.

1.2.7.2.  Dyrlægens laboratorium oplyser på deres hjemmeside praksis angående gødningsprøver, relateret heste.

Det veterinære rejsehold blev bekendt med, at en dyrlæge gennemførte ordinationer af antiparasitære lægemidler til heste på baggrund af resultater fra laboratorium undersøgelser. ”eget laboratorium.”

Gødningsprøverne blev modtaget som post forsendelser fra hesteejere, fordelt over hele landet. Dyrlægen ordinerede således lægemidler, uden forudgående besøg i heste bedrifterne. Dette fremgik af Dyrlægens ”laboratorium” hjemmeside.

Det veterinære rejsehold indskærpede ved ”supervisions” besøget, at det er en forudsætning for en ordination af antiparasitære lægemidler til heste, at dyrlægen ved et besøg i hesteholdet har stillet diagnosen, og det er dyrlægen der skal undersøge materialet (gødningsprøver), eller lade det undersøge.

Efterfølgende blev det veterinære rejsehold gjort opmærksom på, at dyrlægen formentlig indførte vacciner uden de nødvendige tilladelser.

Et egentlig ”kontrol” besøg blev derefter iværksat, og gennemført i begyndelsen af 2009. Foranlediget af politiet på baggrund af en ransagnings kendelse.(resultatet forventes i 2012)

Et ”andet” dyrlæge ejet laboratorium, der også reklamerede via nettet med gødnings prøve analyser, blev foranlediget af ovenstående, kontaktet af ”det veterinære rejsehold”, men her fandt man ikke at lovgivningen blev overtrådt. Meeen dyrlægen valgte alligevel at redigere hjemmesiden i relation til gødnings prøve analyse, samt ordinering af antiparasitære lægemidler, således at praksis ikke kunne misforståes.

Nu skriver vi jo 2013, og dom over ovenstående dyrlæge kan som resume læses på nettet.

Resume,et lyder således,

En hestedyrlæge er dømt for at have ordineret ormemidler uden passende kendskab til dyr og dyrehold. Samt for selv at have importeret vacciner. Dyrlægen skal ud over bøden på 50000 kr., også betale sagens omkostninger. Sagen var politi anmeldt af fødevarestyrelsens ”veterinære rejsehold” Der ved kontrol besøg konstaterede flere lov overtrædelser af lovgivningen om veterinære lægemidler.

Ordinering af ormekure.

Dyrlægen havde en praksis, hvor hesteejere fra hele landet sendte gødnings prøver til dyrlægen.

Det blev i retten dokumenteret at dyrlægen systematisk ordinerede ormekure alene på baggrund af en undersøgelse af den indsamlede/indsendte gødnings prøve, og med yderst sparsomme oplysninger om hesten, ejeren, og dyreholdet.

Dyrlægens forretnings model blev under retssagen forelagt ”det veterinære sundhedsråd”. Der udtalte at det ikke er veterinær fagligt forsvarligt, at stille diagnose af behandlings krævende orm alene på baggrund af en undersøgelse af en gødnings prøve.

I flg. Dyreværns loven skal dyrlægen også have et passende kendskab til dyreholdets helbredstilstand, samt til ejeren eller den ansvarlige for dyrene for at kunne ordinere recept pligtige lægemidler, her under ormekur.

Dyrlægen erkender under sagen også, at han ulovligt har indkøbt vacciner hos en dyrlæge i Sverige.

Dyrlægen må alene indkøbe vacciner og andre lægemidler til dyr på apoteket eller fra virksomheder der har sundhedsstyrelsens godkendelse til at fremstille, importere og videre sælge lægemidlerne.

Uddrag fra dyrlæge loven.

§12 En dyrlæge må kun udlevere eller ordinere recept pligtige lægemidler til behandling af sygdoms tilfælde hos dyr når dyrlægen selv har stillet diagnosen for sygdommen. JF.§13 Diagnosen skal være stillet:

1)      Efter en faglig forsvarlig klinisk undersøgelse, som dyrlægen personligt har foretaget af det eller de syge dyr.

2)      Efter at dyrlægen har undersøgt materiale (FX gødnings prøver) fra det eller de syge dyr, eller ladet materiale undersøge på et statsligt eller andet dertil af ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri godkendt laboratorium, JF. dog stk.2, eller

3)      Efter at Dyrlægen har gennemgået sygdommens symptomer og forløb med ejeren, eller den der på dennes vegne tager vare på dyrene JF. dog stk.2

I de stk. 1 nr. 2 og 3 nævnte tilfælde er det dog en betingelse, at dyrlægen har et sådan kendskab til helbredstilstanden i dyreholdet, og til ejeren eller den der på dennes vegne tager vare på dyrene, at det er fagligt forsvarligt, at stille diagnose på dette grundlag.

 

                 Dyrlæger kan føle sig klemt i systemet.

 

Ovenstående dyrlæge er så langt fra den eneste dyrlæge, der har haft fornøjelsen af ”det veterinære rejseholds” supervisions/kontrol og eller politi anmeldelse, med indskærpelser og bøder mm. Til følge.

For dyrlægerne er det alvorligt og problematisk, de kan føle sig truet på deres levebrød.

Her skal så beskrives via en referet sagsbehandling der kan læses på fødevare styrelsens hjemme side,

 hvor klemte i systemet dyrlægerne kan føle sig.

Sagen handler om 1 navngiven person der søger fødevarestyrelsen om aktindsigt, i sager vedrørende medicin kontrol af dyrlæger, der har deres gang i store produktions dyrs enheder.

3 berørte dyrlægerne bliver bedt om at komme med kommentarer til den ønskede akt indsigt.

1)      Første dyrlæge udtrykker sig således i forhold til akt indsigt ønsket, ” beklageligvis overskygger det politiske, det faglige dyrlæge arbejde”.

2)      Den anden dyrlæge påpeger, at i resultatet af medicin kontrol er datagrundlaget meget fejlbehæftet, Desuden er den person der søger fødevarestyrelsen om aktindsigt, i sager vedrørende medicin kontrol af dyrlæger, der arbejder i ”meget store” produktions dyr stalde, Redaktør på en hjemmeside, der offentlig gøre mere eller mindre seriøse artikler.

3)      Den tredje dyrlæge gør ligeledes opmærksom på data registrerings fejl, og påpeger, at hvis data fejlene ikke var blevet registreret, var han slet ikke blevet udtaget til kontrol.

Alle tre dyrlæger er af den holdning, at hvis den person der ønsker aktindsigt opnår dette, via fødevarestyrelsen, vil deres Navn + dyrlæge praksis tage økonomisk skade. Såfremt de efter dyrlægernes mening fejl behæftede data oplysningerne ender ud på den person, der ønsker aktindsigt, personlige hjemmeside, til offentlig skue.

De 3 dyrlæger er i så fald enige om, at sagsøge den/de ansvarlige myndigheder.

Hvad sagen endte med var lidt svært at gennemskue, Umiddelbart forstod jeg det således, at der blev bevilliget delvis akt indsigt.

Jeg har så her, meget bevidst undladt at nævne navne på de personer, sagen vedrører.

I den sidste sag relateret dyrlæger, jeg her har medtaget, er det ”en dyrlæge” der udtaler sig som fast dyrlæge for en mink avler, Der via ”det veterinære rejsehold” blev politi anmeldt, Dyrlægen udtaler sig til ”Pelsdyrsrådgivning.DK”

På hjemmesiden kan således læses følgende,

Mink avler vandt sag, mod Fødevare styrelsens veterinære rejsehold

Dyrlægen skriver følgende,

 HI hvor blev jeg glad, da advokaten ringede og fortalte, at minkavleren er blevet frifundet. I Sagen hvor han var tiltalt for uforsvarlig behandling af en mink, og at have udsat en anden mink for unødige lidelser, sagen er som tidligere nævnt prencipielle, om hvor små overtrædelser man skal kunne straffes for.

Jeg håber ikke at fødevarestyrelsen vil bruge flere af vores ressourcer på at anke sagen, men alene benytte udfaldet i sagen til at optræde lidt mindre nidkært ved velfærdskontrol i fremtiden.

Jeg kender ikke for nuværende præmisserne for dommen, men jeg syntes ikke der er nogen grund til at hovere.

Vi udfører alle vores arbejde efter bedste overbevisning, og det er en gang imellem nødvendigt, at niveauet kalibreres således, at det bliver muligt både for dem der udføre kontrol besøg, mink avler og de praktiserende dyrlæger, at overleve i et for hele samfundet fornuftig sameksistens.

Skrevet af, Ivan Christiansen, mink dyrlæge.

For producenter af produktions dyr.

Men dyrlæger er så langt fra den eneste gruppe ”det veterinære rejsehold” har haft fokus på.

Således kan læses på økologisk landsforenings hjemmeside.

Hvor Sybille Kyed udtaler,

Ved det veterinære rejseholds uanmeldte kontrol besøg, hos økologiske landmænd, var der især problemer med syge dyr, som enten ikke var taget på syge boks, syge bokse der ikke var gode nok, syge dyr der ikke var i bedring efter overstående behandling, uden at der var fornyet dyrlæge tilsyn, men der var også problemer med manglende vand og dårlig hygiejne omkring vand, dårlig strøelse, samt andre forhold.

Kort sagt det var ikke godt nok.

Men vi må erkende at landmænd der har haft det veterinære rejseholds kontrol, ikke nødvendigvis har helt samme opfattelse. Det kan der være flere grunde til, der kan være faglig uenighed, med det veterinære rejseholds personer der udøver kontrollen, men en væsentlig årsag er sandsynligvis også at det er meget ubehageligt og overvældende, at få et uanmeldt kontrol besøg, hvor der ”måske” møder 8 mennesker op, og det derfor er naturligt at reagere, ved at være afvisende over for den kritik der måtte komme af forholdene under besøget. De papirer som der udleveres efter besøget, hvoraf det fremgår hvilke forhold der evt. er overtrådt på ejendommen giver heller ikke større forståelse og tryghed idet de henviser til §§, uden at indikere om overtrædelserne er mindre alvorlige, alvorlige, eller meget alvorlige, samt om der evt. er formildende/forklarende omstændigheder, som myndighederne vil tage hensyn til, når de skal afgøre om der evt. skal sanktioneres.

Vi vil gerne (Økologisk landsforening) at økologerne kommer så godt igennem kontrol besøgene både personligt og fagligt, som muligt. Derfor opfordrer vi til, at landmændene tilkalder konsulent/dyrlæge, eller anden ”fag person” Når det veterinære rejsehold kommer på besøg.

Et uanmeldt besøg fra det veterinære rejsehold kan vare mange timer, og indledes nogle gange uden for normal kontor tid. Men ring alligevel efter konsulent/dyrlæge, eller anden ”fag person”, så tidligt i forløbet som muligt. Og hør om de kan komme og deltage, i det mindste i den sidste del af besøget, hvor det veterinære rejsehold gennem går hvordan besøget er gået.

At få en anden person med til at overvære kontrolbesøget, eller en del af det, er vigtigt, for det betyder, at landmanden ikke står alene over for FX 8 kontrol personer, og det betyder at landmanden efter besøget har en at drøfte, hvordan besøget er gået, med efterfølgende. Herunder drøfte hvordan de forhold, der er kommet frem kan forbedres.

Bæredygtigt landbrug har også haft fornøjelsen af det veterinære rejse hold, kan man læse på deres hjemmeside, hvor der står følgende.

Kontrol besøg hvad er dine rettigheder som fødevare producent.

Du kan nægte at udtale dig, men staldene har det veterinære rejseholds kontrol myndighed ret til at gå ind i, hvis politiet er med, og der foreligger en dommer kendelse.

Det er psykisk hård for en fødevare producent at få besøg af fødevare styrelsens veterinære rejsehold, sammen med politiet. I langt de fleste tilfælde følerfødevare producenten sig hjælpeløs, lovløs, og kriminel, uden at ane hvad det er myndighederne vil med denne stort anlagte rassia.

I flg. Stig Jessen konsulent i fødevare styrelsen er landmanden der får besøg af det veterinære rejsehold i sin fulde ret til at nægte at udtale sig, fordi fødevare producenten har den sigtedes rettigheder, og er omfattet af rets pleje loven.

Til gengæld kan fødevare producenten ikke nægte politiet adgang til staldene, eller for den sags skyld resten af bedrifter idet politiet altid har en dommerkendelse med.

Stig Jessen understreger at politiet kun rykker ud, sammen med det veterinære rejsehold, hvis der er konstateret konkret mistanke om, at fødevare producenten overtræder lovgivningen.

Desværre kan jeg ikke tale om enkelt sager hvor politiet har været involveret, her må man søge om akt indsigt hos fødevare styrelsen.

Kontrol besøget ender op i en rapport, hvor fødevare producenten kan læse om de konklusioner det veterinære rejsehold er kommet til ved besøget.

For de fødevare producenter der har haft besøg af det veterinære rejsehold sammen med politiet, har det været en rystende oplevelse, I enkelte tilfælde har oplevelsen været så brutal , at fødevare producenterne har været sygemeldt i månedsvis efterfølgende og i andre tilfælde har fødevare producenterne sågar truet med at tage deres eget liv.

Langt de fleste fødevare producenter er enige om.

At de føler sig som jaget vildt og nærmest lovløse når det veterinære rejsehold kommer på uanmeldt besøg.

De føler rejseholdet som en hær af kontrollanter, der er utrolige emsige og nidkære med kontrollen.

F. eks fik en svineproducent en bøde på 66000 kr. fordi en syg gris kun havde fået antibiotika 3 gange i stedet for de 5 gange loven foreskriver.

For producenter af heste

Heste er et produktions dyr hvis de ikke er fritaget for konsum.

www.landbrugsmedierne,dk kan læses følgende:

Det veterinære rejsehold, bruger plante direktoratets teknikker, som deres forlængede arm i relation til kontrol af ”hestevelfærd”

Det er planen at heste velfærds kontrol skal omfatte mindst 5% af registreret heste besætningerne, der har mindst 10 heste gående.

Alle heste der ikke er fritaget fra konsum, samt øvrige produktions dyr er omfattet af kontrol udpegning, hvilket sker via CHR-registret, for ”alm. produktions dyr”, men heste er ikke registreret i et CHR-register, hvorfor heste besætninger med mere end 10 heste vil blive udpeget efter alternative metoder.

Plante direktoratets tekniker skal foretage besøgene i heste besætningerne uanmeldt.

Det er politisk besluttet at kontrol af heste besætninger skal være koordineret besøg, dvs., der skal samtidig være kontrol af forskellige regelsæt relateret heste. Hvilket for heste besætninger typisk vil betyde, kontrol i relation til dyreværns loven, hesteloven, samt medicin/lægemiddel loven.

Ved kontrol besøgets start  informeres heste besætnings ejer, om besøgets formål, og relevante regelsæt.

Kontrollører  gennemgår et spørgeskema i relation til bl.a. dyreværns loven og  hesteloven, der bl.a. omfatter:

1)     Opstaldning.

2)     Udendørs arealer.

3)     Mekanisk udstyr

4)     Håndtering/pasning af hestene

5)     Hov pleje mv.

Inden besøget afsluttes bliver kontrol rapport udleveret og, hvis alt er i orden vil kontrolløren oplyse, at der ikke har været noget at bemærke, Hvis forholdene ikke er i orden, vil heste besætnings ejeren, få et brev med beskrivelse af, hvilke ting der skal ændres.

 fødevare styrelsen eller plante direktoratet kan efterfølgende komme på opfølgnings besøg, for at tjekke, at forholdene er bragt i orden. Er der fundet overtrædelser, der gør der nødvendigt at foretage politi anmeldelse, er det politiet der overtager sagen.

Er der tale om regler, for overtrædelser af opbevaring af medicin på en landbrugs ejendom, hvor heste indgår på lige fod med gårdens øvrige dyr, som fødevare producerende dyr, kan det i værste fald betyde reduktion i HA-støtten JF.regler om kryds overensstemmelse.

Så selv om heste rent velfærdsmæssigt er undtaget for kontrol ved krydsoverensstemmelse, er heste ikke undtaget for krydsoverensstemmelse ved kontrol af medicin regler, eller hygiegne bestemmelser mm.

Krav til medicin optegnelser

I bekendgørelsen 780 af 24/6-2010 omtales regler for heste besætnings ejeres anvendelse af lægemidler til heste, der betragtes som produktions dyr. I kap. 5 omtales kravene til den hestebesætnings ansvarlige, for optegnelser, og dokumenter. Når denne anvender recept pligtige lægemidler.

Kravene er at der ved behandlings indledning foretages læselige optegnelser over følgende:

1)     Dato for behandlings indledning, og afslutning.

2)     Hvor mange dyr der er behandlet. ” Entydigt identifikation, antal, anslået vægt, stald afsnit mm.”

3)     Årsag til behandling

4)     Hvilke lægemidler der er anvendt.

5)     Dosering af lægemidler og hvordan det er givet.

Optegnelserne skal gemmes i 5 år, bevares samlet, overskueligt, og i dato orden, på forlangende vises til dvs. kontrol myndigheder.

Klage muligheder.

Fødevarestyrelsen og/eller plante direktoratet, Træffer ikke afgørelse om bøder eller anden straf i forbindelse med kontrol af heste besætninger. Fødevare styrelsen eller plante direktoratet kan dog indskærpe de gældende regler, give påbud om at rette forholdene inden for en given tidsfrist, eller overlade sagen til politiet.

En indskærpelse er ikke en afgørelse, men en vejledning om indholdet i en given regel, der kan derfor ikke klages over en indskærpelse,

Ved udstedelse af et påbud vil der stå en klage vejledning i påbuds brevet,

en politi anmeldelse er ikke en afgørelse og kan ikke påklages.

Hyppigt sete problemer i heste besætninger ved plante direktoratets heste velfærds kontrol.

Langt de fleste anmærkninger kan henføres til, manglende optegnelser over medicinsk behandling af heste, og manglende optegnelser af aflivning/døde heste.

Reglerne skal overholdes.

Alle heste besætninger, hvor ikke hele heste besætningen er fritaget fra konsum, er at betragte som produktions dyr besætninger.

Yderligere har følgende punkter givet anledning til indskærpelser, påbud, og politi anmeldelser i heste besætninger.

1)     Syge/til skade kommende heste får ikke fornøden pleje/behandling.

2)     Det erhvervsmæssige hestehold tilses ikke mindst en gang årligt af en dyrlæge.

3)     Beskæring af hove sker ikke efter behov

4)     Rum, materialer, og udstyr, kan være skadeligt, kan have skarpe kanter, spidse fremspring mv.

5)     Ude gående heste kan ikke finde ly/læ.

6)     Fodring/vanding opfylder ikke hestenes behov.

Der er ikke tilstrækkelig loft højde i staldene.

Afgørende for om en heste besætning er erhversmæssig, er heste besætningens form og størrelse, erhvervsmæssige hestebesætninger kan således, være alle typer af heste besætninger, med et kommercielt formål, her under stutteri, hestepension, hingste station, trænings stald, rideskole mm.

Stutterier med mere end 3 følhopper, betragtes som hovedregel som erhvervsmæssig.

Medicin Håndtering,

På fødevarestyrelsens hjemmeside kan læses.

 Heste ejere og deres medhjælpere, som skal anvende veterinære læge midler, til produktions dyr skal gennemføre et godkendt kursus i håndtering af veterinære lægemidler.

Alle heste ejere og deres medhjælpere skal have et medicin håndterings kursus.

Det gælder alle heste ejere , hvis heste ikke er udelukket fra konsum

Man behøver ikke tage medicin håndterings kursus hvis.

1)     Man før ½ -2007 har haft mere end 6 mdr. sammenhængende praktisk erfaring med produktions dyr fra fuldtids beskæftigelse i heste besætninger her under med erfaring i at give lægemidler til heste.

2)     Man er heste ejere og hestene er fritaget fra konsum

Formålet med medicin håndterings kursus er,

1)      At give kursus deltagere teoretisk og praktisk viden om forsvarlig anvendelse og medicinering af husdyr, pelsdyr, samt akvakultur anlæg.

At give kursus deltagerne grundlæggende kendskab til lovgivning.

 En dyrlæges anbefaling til heste ejere

På St. Merloese dyrekliniks hjemmeside kan BL.A. læses.

Som heste ejere må man sætte sig grundigt ind i aktuelle lovgivninger.

Bl.a. vedrørende heste og medicinering.

Hestene opdeles lovgivningsmæssigt i to grupper,

1)      Heste som ikke er taget ud af fødekæden og dermed er at betragte som slagte dyr.

2)      Heste der er taget ud af fødekæden, og dermed ikke må slagtes, disse heste betragtes som hobby dyr.

Ved fødslen er hesten at betragte som et slagte dyr, men hesten kan aktivt tages ud af føde kæden, via udmelding i heste passet, udmeldes fra fødekæden kan enten ske når hestepasset oprettes, men kan også ske senere i hestens liv.

Hvorvidt hesten er taget ud af føde kæden fremgård af afsnit IX del 2 på side 42 i heste passet. Hvilket er den første side relateret medicin siderne. En heste ejere kan selv framelde hesten som egnet til konsum. Ved at skrive navn, adresse, samt underskrift på side 42 i hestepasset. En dyrlæge kan ligeledes framelde en hest som egnet til konsum.

Alle heste ”Det vil sige", slagteheste, såvel som hobby heste skal via lovkrav med tidsfrist d. 1/1-2012have et gyldigt heste pas indeholdende medicin sider, desuden skal hestene have tydeligt chip nr. heste passet skal følge hesten, og derfor være tilgængelig i stalden, i forbindelse med dyrlæge besøg, under transport, mm.

Regler for heste der ikke er taget ud af føde kæden.

Slagte heste:

Her skal man sikre at der ikke findes medicin rester i kødet. Det betyder at lovgivningen omkring såvel medicinering som fodring er temmelig restriktive for den gruppe af heste.

Logbog:

For slagte heste gælder BL.A. at der skal føres logbog, over staldens heste, Denne logbog skal foruden en hver form for medicinering også indeholde oplysninger om tilgang/afgang af heste fra stalden.

Logbogen kan være en notes bog, der opbevares i minimum 5 år.

I logbogen skal kunne aflæses i relation til medicinering.

1)      Dato.

2)      Hestens navn, ID nr. mv.

3)      Diagnose

4)      Medicin navn

5)      Medicin dosis og form for indgivelse

6)      Behandlers navn

Ved dyrlæges udlevering af medicin til slagte heste vil der blive udleveret en tilbageholdelses seddel, som heste ejere skal gemme i minimum 5 år.

For heste der er taget ud af fødekæden (hobby heste) Simplificeres medicin reglerne betragteligt.

For hobby heste gælder således følgende lempelser.

1)      Ejerne må selv medicinere hesten med medicin udleveret af dyrlægen, uden at have bestået et medicin håndterings kursus, uden at være landmand, og uden at have arbejdet med produktions dyr.

2)      Dyrlægen skal ikke udfylde anvisnings sedler ”tilbageholdelses sedler”, som dermed heller ikke skal opbevares af heste ejeren.

3)      Ejeren skal ikke føre logbog, over medicinering, og ud eller tilgang af heste til stalden.

4)      Ejeren skal ikke indberette foderplan JF. EU foder direktivet (foder hygiejne forordningen)

5)      For hobby heste skal dyrlægen ikke skrive medicinering ind på heste passets medicin sider.

For ejere af hobby heste gælder, at gammel medicin rester må opbevares frem til produktets udløbs dato, men medicinen må ikke anvendes efter behandlings periodens udløb.

Medicinen skal opbevares under rene tørre forhold uden adgang for uvedkommende og etiketten på medicin pakningen skal være intakt.

Bøder og fradrag i EU/HA-støtte.

Driver man erhvervsmæssigt landbrug, og modtager man hektar støtte fra EU, er det særdeles vigtigt at ovenstående regler overholdes. Idet man ellers risikerer at miste/få fradrag i sin HA-støtte.

Har man uregistreret heste eller ulovlig medicin på matriklen, er det derfor vores anbefaling at alle heste tages ud af fødekæden, samt at man sørger for at få kasseret gamle medicin rester.

For heste ejere der ikke modtager HA-støtte vil overtrædelser af reglerne foranledige bøde.

For kort at resumere:

Heste ejere, må kun efterbehandle en ”slagtehest” (gælder også i relation til ormekur), såfremt vedkommende har en uddannelse som landmand, har gennemgået et medicin håndterings kursus, eller inden den 1/1-2007 har haft 6 mdr. sammenhængende arbejde med produktions dyr. Det er heste ejerens ansvar at ovenstående betingelser er opfyldt.

For ”slagtehestes” vedkommende er opbevaring af medicin rester ulovligt

 

En større gruppe dyrlæger, ansat i det veterinære rejsehold, en mindre gruppe dyrlæger med tilknytning til det veterinære sundheds råd,  samt en gruppe teknikere fra plante direktoratet. Har således ud fra ovenstående den udøvende og dømmende magt.

Derfor bliver aktuelt emne afsluttet med nogle ord fra advokat Uffe Baller, interlex Advokater, Århus.

Ord der frit kan læses på nettet.

Uffe Baller siger bl.a.

Det veterinære rejseholds kontrol kan opleves ret voldsomt.

Kontrol besøg er omfattet af lov om retssikkerhed ved offentlig forvaltning, men de her i liggende rets sikkerheds garantier er i vidt omfang sat ud af kraft, når det drejer sig om kontrol inden for fødevare og veterinær området

Tilsyns myndighederne og personer som er særligt bemyndiget hertil, har til hver en tid, mod behørig legimitation og uden rets kendelse adgang til offentlige og private ejendomme mv. Herunder forretnings bøger, papirer, elektroniske data, osv. for at til veje bringe oplysninger til brug for løsning af opgaven i henhold til love/regler som er fast sat i medfører af loven eller det Europæiske fællesskabs forordninger. Politiet yder om nødvendigt bistand hertil.

Kontrollen kan iværksættes uden konkret mistanke om at der foreligger overtrædelser af lovgivningen.

Med ovenstående er en række almindelige rets garantier sat ud af kraft. Idet der ikke stilles krav om forudgående rets kendelse, og reglen om et forudgående varsel på 2 uger i lov om retssikkerhed er suspenderet (i hvert fald i relation til producenter med produktions dyr).

Hos producenter med produktions dyr, er erhverv og privat bolig sjældent adskilt. Og således vil kontrollen også om fornødent omfatte den private bolig.

Der har været rejst spørgsmål om, det materiale der medtages skal kopiers. Fødevare styrelsen har afvist et sådan krav, men det rejste et andet spørgsmål. Kan ”Det veterinære rejsehold (dyrlæger)/politiet kræve at medtage computere, der også vil indeholder private data. Hvis producenten af produktions dyr på stedet kan printe ”alt” materiale ud, eller alternativt har et brænder program der muliggøre at materialet kan lægges på en CD-ROM.

I så fald vil man efter min mening (Uffe Ballers) ikke kunne stille krav om at tage computeren med, ud fra det såkaldte proportionalitets princip.  Der betyder at et myndigheds indgreb ikke skal være mere vidtgående end påkrævet.

Et andet spørgsmål man kan rejse er om materialet skal udleveres til politiet eller fødevare styrelsen. De fleste producenter af produktionsdyr vil ”nok” foretrække at materialet bliver udleveret til politiet. Således at det er politiets ansvar at materialet er intakt ved en evt. senere retssag.

Som loven er udformet i dag er det imidlertid fødevare myndigheden der har kontrol beføjelsen, og dermed også den der har krav på at få materialet udleveret.

Uden at kunne påvise en konkret hjemmel hertil mener jeg (Uffe Baller) dog ud fra rets sikkerhedsmæssig betragtninger, at kunne fastslå at producenten af produktions dyr har krav på en specificeret kvittering for det materiale /dokumenter producenten af produktions dyr påtvinges at udlevere, og vil kunne imod sætte sig en udlevering, hvis han ikke får en sådan kvittering.

Hvis kontrollanter tager billeder må personer ikke fotograferes uden samtykke.

Ved veterinærkontrollen kan der forekomme ”misvisende øjebliks billeder”

F.eks. Et sygt dyr kan være taget under behandling, umiddelbart før kontrollen, kommer det veterinære rejsehold nu umiddelbart før der er fulgt op på dette, ”er det sort uheld” Her har jeg så (Uffe Baller) eksempler på at dette har ført til frikendelse i straffe sager, Når forklaringerne i øvrigt var under bygget.

På andre områder skal der en dommer kendelse til, men for producenter af produktions dyr, er de alm. retssikkerheds garantier sat ud af drift.

De eneste rets sikkerheds garantier der er gældende er et krav om at fødevare myndighederne skal udlevere en blanket med information om at kontrollen har fundet sted, og at man har krav på at blive hørt, samt at der på stedet skal udarbejdes en kontrol rapport, som bevis på det passerede.

Producenter mm. Der får kontrol besøg er dog ikke forpligtiget til at underskrive rapporten. Vælger producenten at underskrive rapporten er det alene at betragte som en kvittering for modtagelse af rapporten, og ikke et udtryk for en anerkendelse af rapportens indehold.

Jeg plejer (Uffe Baller), Dog at anbefale at man oven over sit navn skriver ”for modtagelse kvitteres”

Der findes en rets regel der giver ret til bistand, Men fødevare myndigheden ”Det veterinære rejsehold” har ikke pligt til at afvente at anden person tilkaldes/møder op.

Hvis jeg (Uffe Baller) til sidst skal komme med et godt råd. Er det, Selv om man har krav på at blive hørt, så sig så lidt som muligt. Man er i situationen, ofte lettere rystet, og risikere derved at blive misforstået, hvorfor der ikke bliver taget hensyn til det man udtrykker.

I situationen kan der selvfølgelig være forhold man er nød til at forklare, men det er og bliver en balance gang, er man i tvivl, er det bedre at tie stille.

Efterfølgende kan man altid via mail, redegøre for personlige holdninger relateret de enkelte punkter i rapporten.